3.3.1 Küçük Ölçekli Özel Sektör Müşterileri• Özel sektördeki küçük ölçekli bir müşteri, işçilerinin istihdam durumuna karar vermek zorunda değildir. İstihdam statüsünün belirlenmesi, işçinin aracısının sorumluluğundadır- genellikle bir limited şirkettir.
3.3.2 Tespitte Makul Özen• Müşteriler bir işçinin istihdam durumu hakkında tespit yapılırken makul özen gösterilmelidir.
Bunu yapmamak, işçinin vergisinin ve Ulusal Sigorta primlerinin müşterilerin sorumluluğuna girmesine neden olacaktır.
3.3.3 Tespitin İletilmesi• Verilen tespit, 6 Nisan'dan itibaren işçiye ve acenteye veya sözleşme yapılan diğer kuruluşa bildirilmelidir.
• Açıklamaların bordro dışı çalışma kurallarının geçerli olup olmayacağını gösterdiği her iki durumda da tespit gösterilmelidir.
3.3.3.1 Tespitin Gerekçesi• Vergi ve Ulusal Sigorta kesintisi sorumluluğu, müşteriler işçiye ve anlaşmalı kişi veya kuruluşlara tespitlerini ve gerekçelerini bildirinceye kadar müşteriye aittir.
• İşçiyle yeni bir sözleşmenin müzakeresi veya görev alanlarının değişmesi durumunda, müşteri hala geçerli olup olmadıklarını görmek için kuralları yeniden kontrol etmelidir.
• Görev, bir işçinin üstlendiği belirli bir sözleşme veya iş parçasıdır. Her bir görev için, bordro dışı çalışma kurallarının uygulanıp uygulanmayacağı aşağıdakiler tarafından belirlenir:
şartlar ve koşullar
çalışma alanları
3.3.4 Yurtdışı Müşterileri• Bir kuruluş tamamen yurtdışında bulunuyorsa, bordro dışı çalışma kuralları geçerli değildir.
Kuralların geçerli olup olmadığını belirlemekten işçinin aracısı (genellikle bir limited şirket) sorumlu olacaktır.
• Bir kuruluş, Birleşik Krallık bağlantısı olmadığı halde yurtdışı kuruluş olarak sınıflandırılır.
Birleşik Krallık'ta ikamet ederek veya Birleşik Krallık'ta kalıcı bir işyerine sahip olarak bir Birleşik Krallık bağlantısı kurulabilir.
4. Tespitle Uyuşmazlık Bir işçi veya varsayılan işveren, müşterinin aldığı istihdam statüsü tespitine muhtemelen katılmayabilir.
Bu durumda ilgili bölüm şunları gerektirmektedir:
- Aracılarına ödeme yapan işçi veya acentenin size verdiği anlaşmazlık nedenlerini düşünün
- Doğru olduğunu düşünüyorsanız tespiti sürdürüp sürdürmeyeceğinize karar verin ve nedenlerini belirtin - veya yanlış olduğunu düşündüğünüz için yeni bir karar verin
- Tespitlerinizin ve bunların gerekçelerinin yanı sıra size yapılan beyanların kayıtlarını tutun
- Kararınızın hangi tarihten itibaren geçerli olduğunu onaylayın
İşçinin hizmetleri için son ödeme yapılana kadar müşteri ile bir anlaşmazlık gündeme gelebilir.
Bunun cevabı, işçinin veya varsayılan işverenin istihdam durumu tespitine katılmadığına dair bildirim aldıktan sonra 45 gün içinde verilmelidir. Bu süre zarfında müşteri, ilk tespite uygun olarak kuralları uygulamaya devam etmelidir.
Müşteriler, tespite katılmazlarsa, çalışanın görüşlerini dikkate aldığınızdan emin olmak için 6 Nisan 2021'den itibaren bir süreç başlatmalıdır.
Bir anlaşmazlığı değerlendirdikten sonra müşteri şunlardan birini yapmalıdır:
çalışana tespitin değişip değişmediğini söylemeli belirlenen işverene ve işçiye tespitin değişip değişmediğini söylemeli En önemli nokta, 45 gün içinde yanıt verilmemesi, işçinin vergi yükümlülüğü ile sonuçlanacak ve Ulusal Sigorta primleri ilgili müşteri üzerinde bir yük oluşturacaktır.
6 Nisan 2021 tarihinden itibaren İngiltere'de bulunan orta ve büyük ölçekli şirketler, Bordro Dışı Çalışma Kurallarına tabi olup olmadıklarını tespit etmek ve bu çerçevede çalışanları ( yüklenicileri ) ile olan ilişkilerini düzenlemekle yükümlü olduklarından Çalışanları veya Yüklenicileri ile olan sözleşmelerini gözden geçirmeleri gerekmektedir.
IR35 Kuralları ile ilgili daha fazla bilgiye ulaşmak ve danışmanlık hizmetlerimizden yararlanmak için info@guden.av.tr adresimizden veya telefon numaralarımızdan bize ulaşabilirsiniz.
KAYNAKÇA:
"April 2021 Changes to off-Payroll Working for Clients."
GOV.UK.
Customs, HM Revenue &. "Understanding off-Payroll Working (IR35)."
GOV.UK, GOV.UK, 20 Mar. 2020.
"Important Facts for Contractors - off-Payroll Working Rules (IR35)."
GOV.UK.